Плановий робочий виїзд до Тячівського та Рахівського районів

Заступник голови Закарпатської ОДА Петро Добромільський разом з командою: Мирослав Білецький, Шинкарюк Ігор та Тімур Аверін здійснили плановий робочий виїзд до Тячівського та Рахівського районів.


Завдань завжди багато, і щоб забезпечити їх вчасне та ефективне виконання вже звично працюємо майже без вихідних.
Перед поїздкою був впевнений, що головною подією стане відвідування житлового комплексу в Тереблі, в який було вкладено понад 120 млн. грн. державних коштів в 2011-2012 роках (понад 15 млн. доларів), і в якому дотепер ніхто не живе. Але про це питання розповім окремо, воно тепер на контролі мого заступника Петра Добромільського.
Бо враження від наступної зустрічі – з керівництвом Ясінянської територіальної громади та загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. в с.Кваси Рахівського району – перевершило всі очікування. Нагадаю, що це гірський район Закарпаття.
Стара школа в Квасах складається з декількох окремих будівель, і по суті аж ніяк не схожа на заклад освіти. Понад 10 років тут відбуваються безпорадні і сумнівні потуги збудувати нову школу, безрезультатно «закопуються» в фундаменти мільйони гривень грошей з державного бюджету. Про стару і нову школу неможливо говорити без подиву і обурення. Але спробую відкласти емоції, і говорити мовою фактів і цифр.
Наразі навчання у школі відбувається у дві зміни в зв’язку з недостатньою кількістю приміщень. У 2020 – 2021 навчальному році у закладі навчається 389 учнів. 60 дітей навчаються у другу зміну. Школа розміщена у 6 окремих будівлях, жахливих як ззовні так і всередині через свій вік і непридатність для навчальних процесів. Незважаючи на зусилля колективу додати затишку і зручності у класи і інші приміщення старої школи, умови для навчання і роботи не витримують жодної критики. Подивіться на фото – всі ці старі хати – це не музеї під відкритим небом, це – різні будівлі школи, де навчаються діти, і де в холодну пору року (а це в Квасах майже весь навчальний рік) грітися можна виключно дровами, тому металеві грубки є в кожному приміщенні школи.
☑️Історія з будівництвом нової школи в Квасах – це історія десяти років недобросовісного виконання зобов’язань підрядними організаціями, бездіяльності окремих посадових осіб, ряду кримінальних проваджень і судових процесів.
☑️Тільки вдумайтеся: історія з будівництвом нової школи починалася 11 років тому, тобто ті першокласники вже закінчили школу, але за свій шкільний вік дочекалися лише фундаментів сумнівної якості, які сьогодні заростають кущами і стоять в воді.
⚠️ У 2012 році вартість будівництва коштувала близько 2️⃣7️⃣млн грн.
⚠️ Вже у 2018 році проектна вартість збільшилася до 1️⃣3️⃣9️⃣ млн грн.
⚠️ Станом на 2020 рік, за попередніми даними, вартість будівництва сягнула
1️⃣7️⃣0️⃣ млн грн.
Сьогодні, якщо дозволити почати роботи за таким сценарієм, треба знову корегувати проект і черговий раз збільшувати проектну вартість, оскільки навіть я, не будучи спеціалістом-будівельником, розумію, що частину фундаментів треба розбирати і розбивати через погану якість і через те, що він нагадує криво складений LEGO, но не фундамент майбутньої школи. Дозволити будувати три поверхи школи на такому «фундаменті» можна виключно після спеціалізованих експертиз. Все це збільшить загальну вартість об’єкту.
☑️Нова школа чомусь розрахована на 500 учнів, хоча це нереально висока кількість – більше 400 учнів тут не може бути. Це невиправдано збільшує вартість об’єкту.
Будівництво нової школи розпочато у 2012 році, а вже у 2013 році припинено через відсутність фінансування. В подальшому кошти на цей об’єкт виділялися і у рамках державної програми соціально-економічного розвитку окремих територій, а також з обласного бюджету. Разом понад 7 млн. грн. Але результат цих грошових вливань – Ви бачите на фото.
У 2020 році об’єкт брав участь у конкурсному відборі інвестиційних програм (проєктів), що можуть фінансуватися за рахунок коштів Державного фонду регіонального розвитку.
Однак через те, що не був готовий весь комплект необхідних документів, та враховуючи ризики неефективного і безперспективного витрачання бюджетних коштів, в 2021 році проєкт не потрапив до фінального переліку програм ДФРР.
До речі, зараз вже кінець травня 2021 року, а експертного звіту по проєкту й досі немає.
ПИТАННЯ: подавати в такому виді і в такому стані проект на право державного фінансування в 2022 році, коли це може привезти до розтрати державних коштів, без досягнення головної мети?
ВІДПОВІДЬ: ні. Принаймні, поки не відбудеться всіх необхідних експертиз, поки не відбудеться переосмислення концепту нової школи, виділяти нові десятки і сотні мільйонів державних коштів на приречений довго-недо-буд– неприпустимо.
✅Але наше завдання сьогодні – створити гідні та сучасні умови для навчання дітей. Вони не винні у тому, що дорослі не спромоглися протягом десятиріччя правильно почати і якісно закінчити будівництво нової школи в Квасах.
Тому в понеділок невідкладно збираю нараду для того, щоб зафіксувати позиції всіх сторін – від директора школи і голови ТГ до керівництва ОДА, і зрушити в правильному напрямку питання будівництва нової школи для дітей в с.Кваси.
Всі разом, за участі народних і обласних депутатів, ми здатні вирішити питання, яке не вирішується протягом багатьох років.
За вікном 2021 рік, є нові сучасні технології будівництва. А тут проєкт 2012 року з нескінченними корегуванням вартістю майже 200 млн. грн. (і це точно не остання спроба збільшити вартість), з кримінальним провадженням і купою ризиків. Ця історія точно не про нас, і закривати очі на це ми не збираємося.
Нова школа у Квасах вкрай потрібна. І ця історія має бути про енергоефективність, сучасність, доступність, якість – тобто про відповідність вимогам Президента України Володимира Зеленського в рамках програми Велике будівництво.